Sammen om en god oppvekst

Den viktigste fasen i livet begynner ved fødselen og strekker seg over nesten to tiår. Kommunens hovedoppgave for barn og unge er å støtte familiene i deres arbeid for å skape en god oppvekst for sine barn. Vi skal medvirke til fellesskap og anerkjennelse gjennom denne lange og viktige livsfasen.

En samlende oppvekstpolitikk med tidlig innsats rettet mot familier og barn vil være avgjørende for å oppnå vårt mål om like muligheter for alle. Alle barn og unge i Eidsvoll skal føle seg sett og anerkjent og oppleve at de har plass i fellesskapet. Ved å holde barnehage- og SFO-pris lav, senker vi terskelen for å delta. Ved å gi de ansatte flere utdannede kolleger, møter barn og foreldre skoler, barnehager og et barnevern med høyere kvalitet. Ved at barn får gå i barnehage blir forskjellene i samfunnet mindre og det blir lettere for ungene å lykkes.

Arbeiderpartiet vil prioritere fellesskolen og kommunale barnehager når det kommer til nyetableringer. Kommunens hovedoppgave skal være å sikre gode og tilfredsstillende skole- og barnehagelokaler, kompetent personale og oppdaterte og riktige læremidler.

Uteområdene rundt skoler og barnehager er viktige møteplasser også utenom åpningstiden. Eidsvoll Arbeiderparti vil derfor jobbe målrettet for at disse områdene utvikles på en slik måte at de inviterer til aktivitet, lek og trivsel. Dette vil vi oppnå gjennom å investere i gode lekeapparater og aktivitetsanlegg.

Eidsvoll Arbeiderparti vil

• prioritere gode, permanente løsninger for skolekapasiteten, blant annet i Dal-området

• tilby gode rom og utstyr på skolene slik at vi støtter det faglige arbeidet og bidrar til at de ansatte kan gi fremragende praktisk og teoretisk opplæring

• støtte arbeidet på skolene ved at lærerne får med seg miljøarbeidere og andre. Slik bygger vi laget rundt elevene

• forsterke den tverrfaglige innsatsen rundt barna i barnehage og skolen, slik at barn og unge får tidlig hjelp med sine utfordringer

• innføre sommerskole med gode aktivitetstilbud

• En av kommunens hovedoppgaver er å rekruttere og beholde fagfolk i skoler og barnehager

Sammen om barn og unge

Er du enig med Eidsvoll Arbeiderparti om Sammen om en god oppvekst?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker