En helsearbeider geleider en eldre dame gjennom gangene i et helsebygg. Foto: Øivind Haug

Konkurranseutsetting og privatisering, nei takk!

av Hege Kolberg, sykepleier og listekandidat

Arbeiderpartiet vil sikre omsorgs- og helsetjenesten. Vi vil ivareta brukerne og de ansatte mot ustabilitet og usikkerhet. Vi ønsker å investere og ha fokus på tjenestene vi har, som de sårt trenger, ikke investere i kommersielle aktører. Penger brukt på velferd skal gå til velferd, ikke til kommersiell profitt. Vårt felles helsevesen er en bærebjelke i samfunnet vårt og må bevares og satses på. Vi mener at alle har rett til lik helsehjelp uavhengig av hvem man er, hvor mye penger man har, med eller uten helseforsikring. Samarbeid med gode seriøse private aktører ved behov, ja, konkurranseutsetting, nei. Arbeiderpartiet har i all tid samarbeidet og støttet opp under ideelle aktører innenfor helse. Vi er ikke imot seriøse private aktører og samarbeider gjerne med dem, men å konkurranseutsette tjenestene, nei.

Siv Søgnen fra Høyre skriver i sitt innlegg, den 05.08.23, at de ikke vil sette «Bestemor på anbud» eller privatisere eldreomsorgen. I deres valgprogram fremkommer det at de planlegger å konkurranseutsette kommunale tjenester. Det er ikke det samme som samarbeid som hun skriver. Offentlige kan delta i anbudsrunder, men her det altså det offentlige som blir satt på anbud. De vil sjelden bli den vinnende parten. Hvordan har Høyre tenkt å konkurranseutsette uten å invitere bl.a. kommersielle på banen?

Det mest lønnsomme av anbudene vil kunne gå utover den ansattes lønn, pensjon, arbeidsvilkår, de kan miste retten til AFP og til og med kan de miste jobben ved et eventuelt bytte av driften. Ikke nok med at Høyre vil konkurranseutsette, de går også til valg på å innføre ansettelsesstopp! Dette er ikke oppskriften på mindre sykefravær, det sier seg selv. Alle er opptatt av å få ned sykefraværet, men uenigheten handler om virkemidlene, konkurranseutsetting er ikke løsningen. Velferdstjenesteutvalget la fram sin rapport i dag. Der slås det fast at de ansatte i private sykehjem har lavere lønn og pensjon enn i de kommunale. Høyre og Tone Trøen innrømmer at de har vært for bastante og anerkjenner lønns -og pensjons forskjellene.

Selv om det ikke vil bli endring i utgifter for brukeren vil det bidra til å hente penger ut av felleskassa som heller bør brukes til å styrke tjenesten vi allerede har i kommunen. Valgfriheten vil bli begrenset, og tjenesten er ikke særlig annerledes enn den offentlige ved gode aktører. Privatisering er når de private aktørene får helsetjenesten på sine hender, ikke bare hvis privatpersoner kjøper hele tjenesten fra egen lomme som Søgnen hevder i innlegget sitt. De ønsker altså å invitere bl.a private aktører inn på banen. Dette bidrar til kommersialisering og er klar Høyrepolitikk.

Konsekvensene av å bidra mer til privat sektor er mange. Det tømmer penger av kassa til det offentlige helsevesenet, tapper det for personell og utsetter brukerne og de ansatte for utrygghet og ustabilitet. Mangelen på helsepersonell er allerede et stort problem for det offentlige helsevesenet og gjør oss avhengig av dyre vikarer fra store kommersielle aktører, en dyr og bekymringsfull utvikling. Hvis kommersialiseringen ikke begrenses vil det på sikt skape et delt helsevesen. Det er ikke Arbeiderpartiet med på!

Arbeiderpartiet vil alltid være et parti for fellesskapet og arbeidernes parti, et parti for alle samfunnslag og rettferdighet. Det får vi vist i denne debatten.

Kjære velger, sitter du på gjerdet så håper jeg du hopper ned på vår side i dette lokalvalget!

Uansett, Godt valg!