Kameraovervåkning eller økt voksentetthet?

Hver skoledag jobbes det iherdig på skolene i kommunen vår med å bygge gode relasjoner og læringsmiljøer for barn og ungdommer.
Skoleledere, kontaktlærere, faglærere, assistenter, miljøterapeuter og helsesykepleiere står på for å følge opp ungene våre. Vi lokalpolitikere har et ansvar for å støtte dem i arbeidet deres. Skolemiljøutfordringer vil komme og gå, men kan absolutt la seg løse. Det som mangler er politisk vilje hos posisjonen til å prioritere penger til konstruktive tiltak som personell og alternativt opplegg rundt ungdommene som allerede er i utenforskap på skoler og i lokalsamfunnet vårt.
Hverdagen utrygg
Utagerende elevene har ofte lite utbytte av ordinært skoletilbud og trenger mye hjelp og oppfølging. Disse ungdommene er utrygge, de gjør skolehverdagen utrygg for mange medelever og kan slite ut skolens ansatte og ledelse. Alle elever har, jevnfør opplæringsloven, krav på et trygt psykososialt læringsmiljø. Eidsvoll kommune, og vi lokalpolitikere, må levere på dette.
Elever som faller utenfor er et alvorlig symptom på at noe og noen har sviktet dem. Da trengs det hjelpetiltak som monner. Diskusjonen om kameraovervåkning virker malplassert når kameraer ikke vil løse eller fjerne problemet for skolene. Hvorfor? Ungdommer som skaper uro og problemer bryr seg lite om kameraer, og kan unngå å bli gjenkjent hvis de går inn for det. Kameraovervåkning vil da ikke hjelpe i forhold til etterforskning eller stoppe elevene med å utagere. I tillegg vil nok flertallet av skolens elever føle seg overvåket, og vi er i grenseland hva personvernet angår.
Tiltak
Eidsvoll Arbeiderparti foreslår følgende tiltak for å styrke skolenes arbeid med skolemiljø:
1. Prioriter penger til kurs og opplæring av skolens ansatte i voldshåndtering i skolen. Opplæring kan trygge de ansatte i arbeidshverdagen og gi dem nødvendig verktøy.
2. Sett inn ekstra miljøterapeuter på skoler med utagerende problematferd. Flere synlige voksne bidrar til mer ro og trygghet for alle. Det kan også hende at en-til en-oppfølging må til for å ha kontroll på hvor elever oppholder seg og hva de bedriver i skoletiden.
3. Dersom det ikke hjelper med tiltak 2, må utagerende elever få andre opplæringstiltak utenfor skolen slik at skolens øvrige elever, samt ansatte, får et trygt læringsmiljø og arbeidsro. Elever som er i utenforskap kan for eksempel trenge miljøskifte, oppsplitting av gjengen, økt voksentetthet, relasjonsbygging og tilrettelegginger som skaper mestring og bygger selvtillit. De trenger omsorg og ivaretakelse.
Nedprioritering
Eidsvoll Arbeiderparti advarer på det sterkeste: Kuttlista for oppvekstsektoren i Eidsvoll kommune er på 55 millioner fram til 2028. Det betyr at dagens utfordringer i Eidsvoll-skolen vil fortone seg som småtteri sammenlignet med kommende konsekvenser av nedskjæringene for skolene framover. Høyresidens nedprioritering av trygg oppvekst og godt skolemiljø vil føre til økt utenforskap for de mest sårbare elevene. Ap godtar ikke at barn og unge ofres for et valgløfte om fjerning av eiendomsskatt.