Gunn Tomren

Investering i fremtidens innbyggere.

av Gunn Tomren, listekandidat

Når vi snakker om fremtiden så er det ofte teknologi, bærekraft og økonomisk vekst. Hva med de små stegene? De som kan legge grunnlaget for dette? Ett slikt steg er å gi våre barn sunn skolemat.

Enkelte vil nok mene at dette er foreldrenes ansvar og at kostnadene vil bli for høye. Men hva er prisen for et barns velferd? Hva er prisen for at våre barn kan spise seg mett på skolen? At de får den skoledagen de fortjener? Uten å være bekymret for at matboksen er tom i dag også.

Tilbyr vi gratis skolemat gir vi et signal om at alle elever er like viktig, uansett økonomisk tilstand i hjemmet.

Skolemat kan utjevne forskjeller. Dette er det ingen tvil om. Forskning viser at skolemat gir mer ro i klassen, elevene lærer bedre, det blir bedre klassemiljø og det skaper et inkluderende felleskap.

Sunne måltider på skolen vil være en god investering for fremtiden. Våre barn og unge vil få gode vaner de tar med seg videre inn i livet. Vi kan bruke skolematen i undervisningen. Samarbeid med lokale matprodusenter, lære om hvilke råvarer vokser i hvilke sesong. Hvor kommer maten fra? Hvem har jobbet med dette produktet fra det vokste på jordet eller i fjøset?

Dyrtid. Det er et ord vi dessverre har måttet lære oss. Rente, matpriser, drivstoff osv. øker. Mer enn 11% av barn i Norge lever i en fattig familie. Det vil si mer enn hvert 10 barn. Kanskje det er 2 eller 3 per klasse. Skolemat vil lette den økonomiske byrden for de som har minst, og for de med tidsklemme, sykdom og av andre årsaker sliter hjemme.

Det er dessverre altfor mange som ikke spiser frokost eller har med matpakke. Å si at dette burde foreldre klare selv blir for enkelt. Det skal ikke gå utover barna at familien har dårlig økonomi eller andre utfordringer.

Eidsvoll Arbeiderparti vil være en pådriver for å få sentrale myndigheter til å gi støtte til skolemat.

Våre barn er Eidsvolls fremtid. Derfor må vi investere i de ved å sikre at de får i seg sunn og næringsrik mat, hver dag.

Godt valg!