Oversiktsbilde av en forelesning. Foto: Øivind Haug

Interpellasjon: Fagskolen Viken

av Lena Frantzen, kommunestyrerepresentant og gruppeleder

Ordfører,

Vi kan lese i avisen at Ullensaker satser hardt for å få fagskolen til seg. Dette er en lang prosess hvor vi i Eidsvoll har jobbet hardt for å bli valgt. Ordfører Hege Svendsen engasjerte seg mye i saken og det ble blant annet innkalt til ekstraordinært møte for formannskapet sommeren 2022 slik at vi skulle være med på konkurransen om få fagskolen til Eidsvoll. Ordfører Svendsen inviterte også representer fra fagskolens styre til Eidsvoll.

Det ble jobbet godt både tverrpolitisk og administrativt for å sikre oss skolen til Eidsvoll. Ut fra konkurransegrunnlaget så ble Eidsvoll valgt som nummer en utefra tilbyderen. Da saken kom til styret var det noen i styret som også likte Lillestrøm alternativet. Det resulterte i at begge alternativene ble sendt fylkesrådet. Der viste det seg at det var Fagskolens selv som skulle ta avgjørelsen og ikke fylkestinget. Saken ble utsatt til fylkesoppdelingen var ferdig.

Nå ser vi at Ullensaker har brukt tiden godt i det siste. Det er viktig at vi sikrer oss et skoletilbud til Eidsvoll. Vi har alle muligheter til å sikre oss Fagskolen og et godt samarbeid med sykehjem, skoler og barnehager rundt Vilberg er et stort fortrinn for oss.

Spørsmål. Hva har ordfører Nina Kristengård gjort for å sikre Eidsvoll Fagskolen til Eidsvoll?

Svar fra ordfører Nina Kristengård

1. Eidsvoll var innstilt som nummer 1 av ei nedsatt gruppe som skulle se på en mulig etablering på Romerike. Det er nok helt riktig som representanten fra Ap beskriver, Fagskolen skulle selv ta avgjørelsen. Rektor endret på innstillingen. Han satte Lillestrøm som 1. valg. Det viser seg at Fagskolen ikke har egen økonomi til å etablere seg, og ser nå mot vår region som en HUB for videre utdanning i Norge. Det er viktig at ikke lokalpolitikk stopper Gardermoregionen for å endelig kunne få et fagskole/høyskole tilbud, dette vil gi ringvirkninger for alle.
  2. Under vår felles formannskapskonferanse i januar, ble vi enige at vår region skal sammen satse på høyskoler og forskning. Vi skal stå mer samlet og ha et tettere samarbeid mellomkommunene for å finne felles løsninger, så Ullensaker Kommune har jobbet godt sammen med oss.
  3. Eidsvoll har ikke det utdanningsinstitusjonene er ute etter. Vi må være realistiske og byggetettsteder med de kvalitetene som gjør at vi blir et førstevalg. Vi må ha noe for å kunne tiltrekke oss oppmerksomheten. Foreløpig er vi ikke der.