En helsearbeider geleider en eldre dame gjennom gangene i et helsebygg. Foto: Øivind Haug

Hvorfor er det viktig å ikke privatisere helse -og omsorgstjenesten?

av listekandidat Hege Kolberg

Dersom det private helsevesenet stadig får mer plass, vil det true vårt felles helsevesen. Privatisering vil på sikt skape et A og B lag. De med penger vil kunne betale seg til all helsehjelp foran de som ikke har råd, dette vil skape et klasseskille.

De kommersielle helseaktørene bruker helse, som er en utømmelig ressurs, som noe å tjene penger på. Kommunens oppgave og ansvar er å ivareta innbyggerne sine med helse -og omsorgstjeneste, det er ikke butikk og bør ikke konkurranseutsettes. Dersom de private ikke tjener nok penger, vil de kunne trekke seg ut og kommunen står igjen og må rydde opp og får en stor oppgave med å ivareta de rammede. Bortkastet tid, ressurser, økonomisk rot og tap, ustabilitet og usikkerhet er resultatet. Verst av alt setter det innbyggerne og de ansatte på spill.

Det er flere seriøse private helseforetak med masse flinke folk. Tenk tanken på om helsepersonellet i det private hadde jobbet i det offentlige, da ville også køene vært kortere, for alle, ikke en A og B kø. Vi har en felles pott med helsepersonell som er fordelt på alle helseforetak, de private har ikke et eget helsepersonell, de må ta de fra et sted, altså fra fellespotten.

Noen av de private har offentlige avtaler, det bør det være mer av. Folk betaler (dyrt) for privat helsehjelp, det er forståelig når det først har blitt sånn at deler helsepersonellet er der og helsetjenester er tilgjengelige. Men at skattepengene til kommunens innbyggere skal brukes på konversielle helseforetak er ikke det samme. Det bidrar i betydelig grad til å øke potten til det private helsevesen i sin helhet og dermed forskjeller i samfunnet. Det rokker ved og styrer samfunnet i en retning som ikke er positiv. Det løser heller ikke problematikken med mangel på helsepersonell, sykefravær, bedre helsetjeneste, arbeidsforhold eller ivaretakelsen av arbeidstakerne selv om en privat aktør tar over driften. Det bidrar altså ikke til et bedre og fritt valg som det snakkes så mye om.

Det er mye å ta tak i i det offentlige helsevesenet, men det er her det må fokuseres og satses. Tross alle utfordringene; den felles rettigheten for helsehjelp uavhengig av hvem man er eller hvor mye penger man har, med eller uten helseforsikring er verdifullt og må opprettholdes, dette er den viktigste grunnen for å ikke privatisere helsevesenet i tillegg til å ivareta innbyggerne og de ansatte på en god måte.

Det må satses på det helsepersonellet vi har som står på hver eneste dag, og natt. Vi må sikre gode arbeidsforhold, bred nok bemanning, rekruttering, hele faste stillinger, sikker pensjon og en fast vikarpool. Det er her vi må bruke pengene og fortsette å ta ansvaret for kommunens helse og omsorgstjeneste.

Det er bedre å leve i et samfunn med mindre klasseskille, ikke mer, for alle.

Stem for felleskapet!