Eidsvoll Råholtåsen

Har vi glemt de sosiale hensyn når det planlegges?

av kommunestyrerepresentant Olaf Tufte

I sommer har det i EUB vært en artikkel om lekeplasser/manglende plasser i Sundet. Men dette er et generelt ønske, ikke bare for Sundet. Hvor stor betydning leke/møte/aktivitetsplasser har, kan ikke bli poengtert sterkt nok. Og, dette gjelder for alle aldersgrupper. Mange tettsteder satser nå på utbygging av kombinasjoner parker og leke-/møte-/aktivitetsplasser som gratis kan brukes av alle generasjoner. Er med å sikre positiv fritid og deltakelse/integrering for alle.

I Eidsvoll er vi også oppmerksomme på dette. I kommunestyremøtet 31/1-23 ble det vedtatt en oppvekstplan, og viktige punkter i handlingsplanen viser hvor viktig barn og unges leke-/møte-/aktivitetsplasser er. Stikkord i planen er:» Videreutvikle variert fritidstilbud og arenaer for aktivitet, sosial tilhørighet og mestring. Friområder bevares og tilrettelegges for alle brukergrupper. Bevare 100 meters-skogen».

Men dette gjelder ikke bare barn, en blir stadig mer oppmerksom på hvor stor betydning parker med møte-/aktivitetsplasser også har for voksne og eldre. I utredningen om folkehelse skriver ordføreren i forordet: «Befolkningens helse er vår viktigste ressurs og god folkehelse er en forutsetning for bærekraftig utvikling. Det å trives er viktig for å fremme en god helse i befolkningen. Møteplasser skaper sterkere felleskap, og med økt vekst øker også behovet for flere og mer tilrettelagte møteplasser.»

Et livskraftig tettsted med forretninger, kafeer og andre servicesteder er viktig ikke bare for de fastboende. Skal tettstedet være livskraftig må det også trekke mange besøkende fra områdene rundt. Og igjen, trivselsfaktorene parker med leke/møte/aktivitetsplasser er avgjørende «trekkplaster».

Men hvorfor er det så vanskelig å få gjennomført dette? Er hverken planleggerne, politikerne eller «folk flest» nok opptatt av det? Et eksempel er sommerens debatt om Rubis og utfylling i elva. Der er hensyn til fisk, strømningsforhold, biologien langs elva osv diskutert (og selvsagt er dette veldig viktig), men fellesarealene med leke-/møte-/aktivitetsplasser i i parkanlegg kan jeg ikke se at noen har satt spørsmål ved. Men politisk er man er klar over dette, og intensjonen er klar.

I flg FNs bærekraftdefinisjon må i all planlegging faktorene økonomi, sosiale forhold og miljøhensyn være med og avveies. Stort sett har nok de økonomiske- og miljøfaktorene vært toneangivende, men nå ønsker nok alle at også de sosiale forhold skal trekkes inn i all relevant planlegging.

I en interpellasjon 28/9 – 21 ble det etterlyst en helhetlig plan for god utnyttelse av våre fellesarealer som kan være et samlingssted for alle. Ordføreren foreslo som svar at hovedutvalget for næring, plan og miljø får en sak hvor det skal sees på hvordan vi kan få til gode uteområder for hele Eidsvoll, noe som enstemmig ble vedtatt. I kommunestyremøte 31/1-23 ble det også enstemmig vedtatt «For å kunne skape gode og bærekraftige oppvekstsvilkår for barn og unge er det i all relevant planlegging viktig å se sammenhengen mellom bærekraftfaktorene; økonomi, sosiale forhold og miljøfaktorer».

I sitt program har Eidsvoll Arbeiderparti et klart syn på dette, blant annet beskrives: Videreutvikle variert fritidstilbud og arenaer for aktivitet, sosial tilhørighet og mestring for hele kommunen. Friområder bevares og tilrettelegges for alle brukergrupper. Utvikle barnehagenes og skolenes uteområder og nærmiljøanlegg slik at de blir gode sosiale arenaer som kan brukes både i barnehage-/skoletid og på fritid. Universell utforming skal vektlegges. Bevare 100 meters-skogen i skolenes eller barnehagenes nærområder for å stimulere til uorganisert naturopplevelser.

Det gjenstår bare ut i fra en helhetlig plan å gjennomføre intensjoner og vedtak.