En vei, dekket av løv, strekker seg ut mot havet. På høyre side er det et hvitt stakittgjerde og hvite hus. Foto. Øivind Haug

Flere må få eie bolig

På landsbasis er nå nærmere en million mennesker på leiemarkedet, viser oppdaterte tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) pr. januar 2023. Andelen leietakere har økt de seinere åra, mens andelen som eier sin egen bolig har sunket omtrent tilsvarende. Økningen i andelen som leier var i perioden 2015 – 2020 størst blant unge i alderen 20 – 29 år, men også i alle andre aldersgrupper opp til 66 år har leie andelen økt.

I Eidsvoll er trenden den samme som på nasjonalt nivå. 18,3 prosent av husholdningene leide bolig i 2022, mot 16,8 prosent i 2016. I samme periode har folketallet i kommunen økt med om lag 2900 personer.

Flere leier i hett marked

Prisstatistikken fra Eiendom Norge viser en sterk oppgang i utleieboligprisene for 2022, hvor leieprisene samlet sett for landet steg med 7,5 prosent. Stigningen har fortsatt inn i 2023. Presset på leiemarkedet øker når flere konkurrerer om leilighetene og leieprisene er høyest i byer og tettstedsområder.

Mange av dem som leier ut hybler og kjellerleiligheter er vanlige boligeiere. Disse utleierne kan også ha høy gjeld og med den siste tids rentehevinger og økte kostnader ser mange seg nødt til å sette opp leieprisene. Samtidig viser tall fra Norges Eiendomsmeglerforbund pr. juli 2023 at antall sekundærboliger for utleie fortsetter å falle. Dette er med på å presse leieprisene opp, særlig i byer og tettsteder hvor befolkningen øker sterkt.

I følge leiemarkedsundersøkelsen 2022 utført av SSB var gjennomsnittlig månedlig leie for entre-roms leilighet i Akershus (utenom Bærum) på det tidspunkt kroner 12 150. Undersøkelsen viser også at de største prisendringene for husleier normalt skjer i forbindelse med inngåelse av nye kontrakter.

Urettferdig boligmarked

Den sterke prisstigningen på mat, varer og tjenester i det siste gjør at folk med helt vanlige inntekter har problemer med å få endene til å møtes. Mange opplever at det har blitt mye dyrere å leie en leilighet, kanskje opp mot to tusen kroner mer i måneden i bynære strøk. Dette rammer lavtlønte, studenter, barnefamilier og eneforsørgere hardt. Økte bolig priser og stigende lånerenter gjør at flere må sette drømmen om egen bolig på vent og fortsette leietilværelsen.

Folk som leier kan ha vel så høye boutgifter per måned som boligeiere, men uten å få stabiliteten, skattefordelene og verdistigningen ved å eie boligen. Ved å leie kan heller ikke denne boligverdien på sikt bringes videre til neste generasjon. For noen passer det å leie en periode. Men flere forblir uønsket leietakere over lang tid da utleieprisene er så høye at de ikke får spart opp egenkapital til kjøp av egen bolig.

Åpenbart må det legges bedre til rette for at flere unge og småbarnsfamilier kan komme seg inn på boligmarkedet. På steder hvor leiemarkedet er spesielt hett, er det fare for at blant andre eneforsørgere med små barn ser seg nødt til å flytte gjentatte ganger. Muligens til et sted flere mil unna hvor leieprisene er lavere og kanskje til en annen kommune. Dette påvirker bomiljøene uheldig, unger må bytte skole og rives opp fra sitt vante oppvekstmiljø samt at det kan bli lengre vei på jobb for forsørgerne.

Leie-til-eie-modeller

Med bakgrunn i et vanskeligere boligmarked har flere boligbyggelag og utbyggere de seinere åra utviklet såkalte leie-til-eie-modeller slik at flere kan oppnå målet om egen bolig. Det er mange modeller for leie-til-eie, men en variant er opsjon på kjøp av boligen til fastsatt pris etter en leieperiode på tre – fem år. En kan da bygge opp egenkapital mens man leier samt at beboerne får med seg verdistigningen i leieperioden.

Regjeringens nasjonale strategi for sosial boligpolitikk (2021-2024) samler og målretter den offentlige innsatsen overfor vanskeligstilte på boligmarkedet. Målet er at flere skal kunne eie sin egen bolig. Gjennom startlånsordningen fra Husbanken skal kommunene fortsatt prioritere barnefamilier. Dette med tanke på dem som ikke får tilstrekkelig boliglån i vanlige banker. Men det er ikke alle familier som kan få startlån og har egenkapital eller betalingsevne til å kjøpe en bolig fra starten av.

For vanskeligstilte barnefamilier kan en leie-til-eie-modell være å få leie en privat eller kommunal bolig gjennom den enkelte kommune. Dette mot å spare opp egenkapital for å deretter å kunne få kjøpe boligen etter tre – fem år ved hjelp av startlån eventuelt ordinært banklån. En rekke kommuner tilbyr kommunal leie-til-eie og det skaffes nyttige erfaringer som brukes til å evaluere framtidige ordninger.

Boligsosial strategi i Eidsvoll kommune

Kommunestyret i Eidsvoll vedtok den 03.05.22 Boligsosial strategi med tiltaksplan 2022-2025. Strategien skal sikre langsiktighet og sammenheng i det boligsosiale arbeidet i kommunen. Dette arbeidet handler om å fremskaffe egnede boliger og hjelpe vanskeligstilte til å komme seg inn på boligmarkedet. Nye tiltak i strategien er blant annet å igangsette leie-til-eie med prioritet mot vanskeligstilte barnefamilier samt ta i bruk forkjøpsrett i nye boligprosjekter fra 2023.

Sammen om like muligheter

Bolig er ved siden av arbeid, utdanning og helse, noe av det viktigste for folks velferd. Flere må få eie bolig. Den samlede formue av nasjonens boligmasse fordeles på flere når flere er boligeiere. Forskjellen mellom å eie og leie bolig har blitt en stor ulikhetsfaktor i samfunnet. Når du eier din egen bolig oppnår du tryggere og mer stabile boforhold enn ved å leie. Likevel skal leie være et trygt alternativ for dem som velger dette.

Eidsvoll Arbeiderparti vil jobbe for en sosial boligpolitikk. Sammen med Husbanken og utbyggere vil vi bidra til at flere unge og vanskeligstilte kan eie sin egen bolig.

I de seinere åra har det vært en sterk befolkningsvekst i Eidsvoll kommune. Det er ventet en fortsatt sterk befolkningsvekst, med noe usikkerhet. Med bakgrunn i befolkningsutviklingen er det behov for mer variasjon i boligmassen. Det gjelder å skape attraktive bosteder og tettsteder i kommunen slik at folk får lyst til å flytte hit og bli boende.

Eidsvoll Arbeiderparti vil framover ha et variert boligbyggeprogram som sprer veksten og bidrar til varierte boligtyper. Samtidig vil vi sikre mulighetene for spredt boligbygging i eksisterende grender.I kommende fireårsperiode vil Eidsvoll Arbeiderparti ha fullt fokus på vår kommunes miljø-og klimaforpliktelser. Ved å legge til rette for utbygging av flere klimavennlige boliger vil vi bidra til å minske klimagassutslippene.

Hele vårt valgprogram for 2023 – 2027 finner du på nettsiden eidsvoll.arbeiderpartiet.no

Vi ønsker våre innbyggere et godt valg høsten 2023.

29. kandidat i Eidsvoll

Jan Lund Segtnan