Hege Granberg

Carpe Diem - Grip dagen

av Hege Granberg, listekandidat

Flere og flere av oss får demens i en eller annen variant. Økningen av demens ser ut til å ha begynt, hvis det ikke er slik at stigmatiseringen rundt dette har blitt svakere. Mange av oss har blitt rørt til tårer over NRK sin serie om Demenskoret. I ettertid har det dukket opp Demenskor mange steder i landet, også i vår egen kommune. Det er fint, men er ikke tilstrekkelig.

I Bærum har de etablert Carpe Diem Demenslandsby etter en solid dose inspirasjon fra Nederland. Alle skal få leve sitt liv som før, til tross for en demensdiagnose, og stimuleres til å være i aktivitet inne som ute, på et trygt, avgrenset område uten trafikk. I Eidsvoll har vi Pålsejordet, men spørsmålet er om Pålsejordet er tilstrekkelig i forhold til hva som ligger i behovet.

Demens er en fellesbetegnelse for forskjellige sykdommer eller skader i hjernen. Sykdommene utvikler seg over tid og fører til økende endringer i hjernen (ref. https://nasjonalforeningen.no/demens/hva-er-demens/).

I dag har over 100 000 mennesker i Norge demens, og trolig vil antallet dobles de neste tjue årene. Mange tror demens kun rammer eldre, men også yngre personer kan få demenssykdom. Over 400 000 er nær pårørende til en med demens. Av alle som lever med demens i dag, antar vi at minst 2 000 er under 65 år, men disse tallene for yngre er usikre anslag, og det kan være flere ( ref. https://nasjonalforeningen.no/demens/hva-er-demens/).

En forsvarlig politikk vil være å sørge for gode liv og forsvarlig helsehjelp til innbyggere med demens. I dag finnes det ingen kur mot demens, men det finnes noen legemidler som kan hjelpe for noen av symptomene og det er mye som kan gjøres for å leve best mulig med sykdommen. Demens påfører den det gjelder, og ikke minst den nærmeste familien, en uutgrunnelig sorg og opplevelse av hjelpeløshet. Det er en dødelig sykdom, ingen kur og det eneste en sitter igjen med da er å sørge for best mulig livskvalitet. Personer med demens kan ofte være unge og i fysisk god form, men de mister hukommelse, orienteringsproblemer, enkelte kan endre personlighet i forhold til hva du er vant til og de vil slite med dagligdagse og ofte enkle gjøremål. Vi kan alle få demens... dessverre. De aller fleste former for demens oppstår uten kjent arvelig sammenheng.

En annen sak er at flere og flere av oss blir eldre. De fleste eldre er en enorm ressurs. Sannsynligheten for å møte på eldre som er sprekere enn en trettiåring er fascinerende stor og vi iallefall lar oss imponeres over alt de deltar på og engasjerer seg med og i. Vi bør i mye større grad anerkjenne de eldres bidrag inn i samfunnet. Så, kommer kanskje den dagen da vi ikke lengre er like spreke og ved god helse. Kan være du ikke kan bo hjemme lengre, kan være at det ikke er tilstrekkelig med adekvat helsehjelp fra hjemmesykepleien. Du må på sykehjem.

Livsglede for Eldre er en ideell stiftelse som bidrar til å skape meningsfulle hverdager for eldre. Livsgledehjem er en nasjonal sertifiseringsordning og et kvalitetsstempel for institusjoner der eldre bor, som sikrer at beboerne får individuelle aktiviteter og gode dager.

La oss beholde verdigheten gjennom hele livsløpet vårt. Vi løser mer i fellesskap enn hver for oss. Carpe Diem <3

Eidsvoll Arbeiderparti vil:

• oppgradere Råholt bosenter / Gladbakk
  • etablere nye Sundet omsorgssenter etter Gladbakk-modellen
  • legge til rette for velferdsteknologiske hjelpemidler som kan gi trygghet for den enkelte
  • legge til rette for at flere eldre er i aktivitet. Vi vil sikre og styrke livsglede-arbeidet
  • sikre en aldersvennlig og universell utformet kommune der alle har samme muligheter
  • etablere kommunalt fastlegekontor, samt opprette flere fastlegestillinger
  • tilby egnede dagtilbud for de med demens-diagnose
  • lage en opptrappingsplan for å styrke den kommunale ergo- og fysioterapitjenesten
  • sørge for enerom på sykehjemmene
  • opprettholde tilbud som Frisklivsentralen
  • sørge for lokal og næringsrik mat fra sykehjemmet, hjemmeboende og sykehjem

Nyhet til akkurat deg som velger i Eidsvoll:

Kan legge til at det er vedtatt at vi skal bygge en demenslandsby eller bemannet omsorgsboliger for mennesker med en demensdiagnose på kommunes tomt ved Hasler på Dal. Dette er i vurdering, altså i planfasen. Pålsejordet er  allerede for lite og Arbeiderparti ser dette og vil gjøre noe med det. Vil du være med på dette så trenger vi nettopp din stemme!

Arbeiderpartiet sentralt er også opptatt av demens - les mer her: https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/demens/